برای اطلاع از آخرین دوره ها کلیک کنید

طبق مطالعه جدید،  لِگو می تواند مهارت های بیهوشی را تقویت کند


تحقیقات جدید در حوزه آموزش پزشکی نشان داده است کار کردن ساده با لِگو می تواند به بهبود مهارت های فنی کمک کند و این دستاوردیست که می تواند آموزش به پزشکان و درنتیجه سلامت بیمار را بهبود بخشد. دانشمندان نشان داده اند می توان از لگو به عنوان ابزاری عملی برای آموزش پزشکان در مهارت های بیهوشی استفاده کرد.

 

آموزش پزشکی با لگو در آوید

 


دانشمندان دانشکده روانشناسی و دانشکده پزشکی دانشگاه ناتینگهام، پژوهشی را ترتیب دادند که در آن افراد با استفاده از لگو می توانستند اشکالی را که در آینه می دیدند کپی کنند. آنها دریافتند که این آموزش ساده، باعث بهبود عملکرد دانشجویان در کار بیهوشی موضعی با استفاده از سونوگرافی می شود. نتایج این مطالعه در British Journal of Anesthesia منتشر شده است. 

 

آموزش پزشکی با لگو در آوید

 

بیهوشی موضعی با استفاده از سونوگرافی، عملی است که متخصصان، داروهای بیهوشی موضعی را در اطراف اعصاب خاصی تزریق می کنند تا درد ناشی از جراحی را تسکین دهند. متخصصان بیهوشی معمولاً از دستگاه سونوگرافی برای تزریق  به موقعیت صحیح اطراف اعصاب و به حداقل رساندن خطرات این روش استفاده می کنند. آموزش این مهارت ها به پزشکان جدید در حال حاضر به تمرینات گسترده ای در شبیه سازهای گران قیمت و یادگیری در طول مراقبت های بالینی متکی است.

 

دکتر هوزون، استادیار افتخاری دانشگاه ناتینگهام و مشاور بیهوشی در بیمارستان های دانشگاه تراست توضیح داد: " بیهوشی موضعی با استفاده از سونوگرافی مهارتی حیاتی است که توسط متخصصان بیهوشی در سراسر جهان برای کاهش درد پس از جراحی انجام می شود. این روش ها نیاز به سطح بالایی از دقت و مهارت داشته و بسیار مهم است که روش های ایمن و قابل اعتمادی را برای کمک به آموزش پزشکان برای انجام آنها پیدا کنیم. قصدمان این بود یک ابزار آموزشی ارزان، در دسترس و خودگردان را برای بهبود عملکرد پزشکان در انجام بیهوشی موضعی ای با استفاده از اولتراسوند راه اندازی  کنیم."

 

آموزش پزشکی با لگو در آوید

 

این ابزار آموزشی، دانشجویان پزشکی را ملزم می کرد تا در آینه تصاویر دو بعدی از مدل های سه بعدی ساخته شده از آجرهای لگو را مشاهده کنند. سپس آنها مجبور شدند مدل هایی را که می توانستند در آینه ببینند از نو بسازند. پس از ساخت مدل ها، توانستند آنها را به طور مستقیم با نمونه های اصلی مقایسه کنند. در صورت عدم موفقیت در انجام این کار، از آنها خواسته شد تا دوباره به آینه نگاه کنند و هرگونه خطای احتمالی را رفع کنند. دانشمندان قبل و بعد از این آموزش توانایی دانشجویان را برای انجام تزریقات با استفاده از سونوگرافی بر روی یک مدل آزمایشگاهی سنجیدند و فهمیدند که دانشجویان آموزش دیده با استفاده از لگو کار سونوگرافی را به طور قابل توجهی بهتر از دانشجویانی که آموزش لگو ندیده اند، انجام می دهند.

 

آموزش پزشکی با لگو در آوید

 

پروفسور ایمون فرگوسن از دانشکده روانشناسی دانشگاه ناتینگهام به طراحی این کار کمک کرده و دلیل کارکرد آن را توضیح می دهد: "این تحقیق یک راه حل ساده و ابتکاری برای بهبود تشخیص چرخش فضایی و آگاهی دانشجویان پزشکی ارائه می دهد. یعنی در انجام بسیاری از مهارت های فنی پزشکی مدرن، یک پزشک به درک این موضوع نیاز دارد که چگونه یک تصویر دو بعدی از یک عضو با جهان سه بعدی در داخل بدن ارتباط دارد. این موضوع شامل یافتن نشانه های آناتومیک و درک مکان در فضای سه بعدی از یک تصویر دو بعدی بدون هیچ نشانه مشخصی برای درک جهت آن می باشد. قبلاً دریافتیم افرادی که مهارت چرخش ذهنی خوبی دارند، در بیهوشی موضعی بهتر هستند، بنابراین قصد داشتیم راهی برای توسعه این مهارت ها، به روشی ساده، ایمن و ارزان برای هماهنگی حرکت چشم و دست و نمایش های سه بعدی در مغز ایجاد کنیم. این کار ساده، بسیار موثر بود. ده تا پانزده دقیقه کار ساده ساخت لگو، می تواند باعث صرفه جویی در وقت گران قیمت در شبیه سازی شود. ما از نتایج بسیار خوشحال شدیم."

 

تاریخ انتشار: July 21, 2020

منبع: University of Nottingham

لطفاً منتظر بمانید...